Nieuws / 30 september 2019

Waar gaat de leerling naartoe? Leernetwerk Formatief Evalueren

BAZALT GROEP bestaat
uit Bazalt, HCO en RPCZ Bazalt logo

Op 24 september zijn wij met 28 enthousiaste docenten uit het Haagse onderwijsveld gestart met de pilot Leernetwerk Formatief Evalueren. Een traject waarin docenten van het Hofstad Lyceum en het Montaigne Lyceum leren hoe zij meer eigenaarschap kunnen creëren bij leerlingen en hun leerproces.

Tijdens de Kickoff hebben we stilgestaan bij het ‘waarom’ van formatief evalueren en hebben we ingezoomd op de vraag: ‘waar gaat de leerling naartoe?’. Met een hoge betrokkenheid hebben docenten nagedacht wat dit voor hun onderwijspraktijk betekent en welke mogelijke stappen zij hierin kunnen maken.

In de komende maanden gaan de docenten experimenteren met formatief evalueren in de les en krijgen zij inhoudelijke sessies op de school, gaan zij bij elkaar in de lessen kijken en wisselen zij hun ervaringen met collega’s uit.

Het Leernetwerk Formatief Evalueren is een initiatief van het HCO en de Lucas Academie als pilot om formatief evalueren zowel in de lessen te stimuleren als te leren van de do’s en don’ts van dit gedachtegoed in het voortgezet onderwijs.