BAZALT GROEP bestaat
uit Bazalt, HCO en RPCZ Bazalt logo

‘Denk in kansen, niet in beperkingen.’

De beroemde onderwijsontwikkelaar Reuven Feuerstein ontdekte dat elke nieuwe situatie leidt tot een aanpassing. Een proces dat eindeloos doorgaat. Zo verloopt het proces van leren. Ook voor kinderen geldt dat zij vaak meer kunnen dan je denkt. Zeker als je hen op de juiste manier begeleidt.

Veel onderzoeken, zoals CITO en intelligentietests, meten wat een kind tot nu toe beheerst. Bij onderzoek naar leerpotentieel draait het juist om het verschil tussen dat wat een leerling nu kan en dat wat deze leerling zou kunnen. Experts van HCO hebben in de afgelopen jaren de wetenschappelijke inzichten over leerpotentieel vertaald naar de onderwijspraktijk. Bijvoorbeeld in de vorm van individueel dynamische leerpotentieel onderzoek of peuter/kleuter PDO, als een kind vastloopt bij het leren en je weet niet goed waarom. Maar ook in de vorm van praktische trainingen over hoe je de executieve functies kunt stimuleren. Dit zijn vaak belangrijke voorwaarden voor leren.

Het belang van een growth mindset

Uit onderzoek weten we dat een op groei gerichte mindset (growth mindset) heel belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen (en ook volwassenen). Een dergelijke mindset draagt bij aan de motivatie van leerlingen, hun leerprestaties, doorzettingsvermogen en creativiteit. Dit beïnvloedt daarmee ook in sterke mate het leerpotentieel. Lees hier meer over het thema Growth Mindset.

Met onderzoek, training en advies helpen wij scholen, leraren en begeleiders nog beter in te spelen op de unieke onderwijsbehoeften van kinderen.

Samenwerking met universiteiten

Het HCO doet onderzoek naar de effecten van dynamisch leerpotentieel onderzoek in de praktijk. Hiervoor werkt HCO samen met de Universiteit Leiden en brengt gezamenlijke wetenschappelijke publicaties uit. Er is regelmatig uitwisseling van kennis en ervaring tussen adviseurs van het HCO en wetenschappers van de Universiteit Leiden. Het HCO ondersteunt de bijzondere leerstoel van prof. dr. Wilma Resing voor Onderzoek naar intelligentie, dynamisch testen en leerpotentieel, aan de Universiteit Leiden.

Experts

Diensten

Downloads

Uitgaven