Nieuws / 23 maart 2020

Online lezen: HCO Magazine voorjaar 2020

BAZALT GROEP bestaat
uit Bazalt, HCO en RPCZ Bazalt logo

In deze roerige tijd brengen we ons HCO Magazine met het thema ‘vernieuwende didactiek’ uit. Bij het maken van het magazine hadden we ons niet voor kunnen stellen hoe dit thema, gezien de recente maatschappelijke ontwikkelingen, zo anders tot uiting zou komen. We zien allerlei inspirerende initiatieven ontstaan, van digitaal lesgeven tot het delen van challenges via Whatsapp. We hopen dat de nieuwe editie van ons magazine je hoe dan ook weer inspiratie en kennis voor je onderwijspraktijk zal brengen.

Je kunt het volledige magazine online doorbladeren. Hieronder kun je elk artikel afzonderlijk lezen en/of downloaden.

‘Is het voor een cijfer?’

In het Leernetwerk Formatief Evalueren zijn ruim 30 docenten van het Montaigne Lyceum en het Hofstad Lyceum het afgelopen halfjaar actief bezig geweest om formatief evalueren te integreren in hun dagelijkse lessen.

Spelend leren: een nieuwe impuls

Op OBS De Leeuwerikhoeve wordt er sinds kort gewerkt aan de implementatie van de methode VVE-speelplezier. We spraken met directeur Lars Berkhouten VVE-coördinator Voorschool Daniëlle Moormann.
Artikel lezen (pdf)

‘Een stevig fundament voor de interactie met meertalige kinderen’

Steeds meer kinderen op de Nederlandse basisscholen zijn meertalig. Dat vraagt om een andere manier van lesgeven. Ieder jaar start bij de Haagse Hogeschool/HCO de post-hbo-opleiding Leraar Nederlands voor anderstaligen in het primair onderwijs (NT2).

‘Die blik in hun ogen’

Susanne Boerema is werkzaam op openbare basisschool de Vos in Voorschoten. Na een aantal jaren groep 7, is Susanne dit jaar de juf van groep 8. Susanne vertelt hoe de growth mindset haar kijk op het vak heeft veranderd.

Geen jaarklassen maar units en stamgroepen

“Door onze andere manier van werken is er veel meer rust in de school gekomen. Kinderen weten wat ze moeten doen en voelen zich niet meer gefrustreerd omdat ze net niet mee kunnen komen. En dat werkt zóveel fijner.”