Nieuws / 8 december 2020

Follow-up onderzoek dyslexiebehandeling ONL

BAZALT GROEP bestaat
uit Bazalt, HCO en RPCZ Bazalt logo

Afgelopen anderhalf jaar is er een follow-up onderzoek gedaan door onze behandelaar Tineke Valentijn om te bekijken of dyslectische leerlingen na de vergoede dyslexiebehandeling nog doorgroeien qua technische leesvaardigheid op woordniveau.

De onderzoeksresultaten laten zien dat dyslectische leerlingen bij het eerstvolgende meetmoment met de DrieMinutenToets op school (6 – 9 maanden na afronding van de behandeling) nog wel in dezelfde niveaugroep vallen als aan het einde van de behandeling en nog lijken door te groeien. De stijgende lijn die zij te pakken hadden tijdens de behandeling houden ze echter niet meer vast. Uit eerder onderzoek (Kleij, Segers, Groen & Verhoeven, in Kleij, 2018) blijkt zelfs dat dyslectische leerlingen ruim een jaar na de behandeling nog maar nauwelijks groei laten zien. 

Voor de zorg na een dyslexiebehandeling blijkt het belangrijk om intensief in te blijven zetten op het technisch lezen om de leesvaardigheid ook na de behandeling te verbeteren. Dyslectische leerlingen hebben ondanks het afronden van de behandeling nog specifieke onderwijsbehoeften. Zowel thuis als op school kunnen de adviezen vanuit de behandeling meegenomen worden om de leerling te blijven ondersteunen.

Benieuwd wat je als school nog meer kunt doen voor uitbehandelde leerlingen met dyslexie? Lieske Nuyens gaat graag met je in gesprek om in kaart te brengen wat je nog meer voor deze leerlingen kunt betekenen.