Diensten

Training Motivatie en betrokkenheid

BAZALT GROEP bestaat
uit Bazalt, HCO en RPCZ Bazalt logo

Je herkent het vast. Geen zin in de werkdag, je bent lui of verveeld of ziet het nut niet in van een bepaalde activiteit of vergadering. Leerlingen ervaren dat soms ook op een schooldag.

Gebrek aan motivatie is misschien wel de meest genoemde klacht van docenten in het vo en mbo, als het om hun leerlingen gaat.

Laten we het omdraaien en kijken hoe jij de motivatie en betrokkenheid van leerlingen juist verder kunt vergroten. Met als resultaat: gemotiveerde leerlingen die zin hebben om te leren.

Hoe zorg jij voor boeiende en betekenisvolle lessen?

In deze training maak je kennis met effectieve strategieën voor het vergroten van de motivatie en betrokkenheid van leerlingen. De volgende 4 vragen staan centraal:

  1. Hoe voel ik me?
  2. Ben ik geïnteresseerd?
  3. Is dit belangrijk?
  4. Kan ik dit?

Uit onderzoek van dr. Robert Marzano en dr. Tammy Heflebower blijkt dat iemand betrokken is als hij positief kan antwoorden op voorgenoemde vragen.

Volgens dr. Tammy Heflebower, mede auteur van het boek Betrokkenheid!, vraagt de betrokkenheid dan ook altijd om tijd en aandacht.

‘Ik geloof er sterk in dat als je veel kennis hebt maar die niet op een interessante manier kunt overbrengen, de informatie niet wordt opgenomen. Iedereen weet dat als je ergens geboeid door bent, je deze informatie veel beter kunt onthouden. Dat aspect is heel belangrijk in de leercyclus.’

Experts