Agenda

Training Executieve functies groep 3-8

BAZALT GROEP bestaat
uit Bazalt, HCO en RPCZ Bazalt logo

Door anders te leren kijken naar kinderen, kun je meer zien! Hoe denken en leren kinderen? In deze training maak je kennis met de executieve functies. Je leert deze functies bij kinderen te ontdekken en concreet aan te spreken in je les.

Hoe denken en leren kinderen? Door anders te kijken, kun je meer zien!

Op school, tijdens het buitenspelen of thuis; het brein gebruikt op elk moment van de dag geavanceerde vermogens om activiteiten te organiseren, te focussen en impulsen onder controle te houden. Deze vermogens noemen we executieve functies.

Kinderen die sterke executieve vaardigheden ontwikkelen, hebben meer controle over hun eigen werk en presteren beter. Dit draagt bij aan een zeker en competent gevoel. Als een kind deze functies niet of onvoldoende kan inzetten, kan dit leiden tot een vertraging in de ontwikkeling of verminderde schoolprestaties. Hoe ga je hier als leraar, intern begeleider of school mee om?

In drie bijeenkomsten van drie uur komt theorie rondom executieve functies aan bod en besteden we aan de hand van voorbeelden, filmbeelden en materiaal uitgebreid aandacht aan de dagelijkse praktijk. Je leert wat executieve functies zijn, hoe je de sterke en zwakke punten in de functieontwikkeling kunt ontdekken en hoe je deze concreet kunt stimuleren in de klas.

Opbrengst

Na afloop van deze training:

  • Weet je wat executieve functies zijn en hoe zich deze ontwikkelen.
  • Weet je welke executieve functies je aanspreekt tijdens een les.
  • Weet je hoe je sterke en zwakke executieve functies kunt ontdekken.
  • Weet je hoe je zwakke executieve functies kunt stimuleren.
  • Weet je wat kinderen en ouders zouden kunnen doen bij zwakke executieve functies.

Extra trainingsdatum

De training in september is volgeboekt, maar je kunt je hieronder inschrijven voor de wachtlijst. Bij voldoende animo bieden we een extra trainingsdatum, hiervan word je op de hoogte gebracht.

Contactpersonen

Inschrijven