Laat het kind bruisen en bubbelen!

Een leerkracht die z’n leerlingen in de zandbak laat spelen, geeft ze een les waar geen universiteit tegenop kan. Alleen de huidige eisen die aan het onderwijs worden gesteld, willen meetbare resultaten zien in de vorm van cijfers. Hoe kunnen leerkrachten uitdagend inspelen op het fascinerende brein van kinderen en jongeren? Tijdens de Conferentie Bruisend Brein van het HCO deden leerkrachten en andere onderwijsprofessionals praktische inspiratie op over de nieuwste inzichten op het gebied van hersenontwikkeling en het onderwijs.  

“Als we willen dat kinderen zich later goed kunnen redden in onze complexe samenleving, is het nodig dat ze naast goede cijfers voor lezen en rekenen, ook nieuwsgierig zijn en initiatief nemen. En als het even kan ook een onderzoekende houding hebben. Dat vraagt om breinvriendelijk onderwijs. Het opdoen van heel veel ervaringen zoals spelen in de zandbak dát is waar het in de jeugd om moet gaan”, aldus Jelle Jolles, universiteitshoogleraar Neuropsychologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Met zijn onderzoek naar de neuropsychologische ontwikkeling en hersenrijping bij kinderen, geeft hij inzichten die direct kunnen worden toegepast in de onderwijspraktijk. Klimmen, klauteren, fantaseren. Voor veel leerkrachten een wake up call. “Ik ga morgen een watergevecht houden met de klas, nadat we hebben gerekend!”, lacht een leerkracht van groep 4 na afloop van de Conferentie.  

Breinvriendelijk onderwijs: wat gebeurt er als...

De hersenen van kinderen en jongeren zijn volop in ontwikkeling. Dat vraagt om onderwijs dat aansluit bij de mogelijkheden van dit ontwikkelende brein. Maar hoe breng je dit op school en in de klas in praktijk? “Om kinderen iets te leren, moeten ze actief aan de slag”, stelt Jolles. “Ze moeten nieuwsgierig zijn, laat ze fantaseren bij een foto of de vraag: Wat gebeurt er als... Wat gebeurt er als je op een brommer zit en de remmen doen het niet? Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat we niet alleen naar schoolse vaardigheden zoals rekenen of taal moeten kijken. Alleen al daarom zou de nadruk moeten verschuiven van ‘docerende leraar’ naar ‘lerend kind’. De leerkracht schept condities voor een optimale ontplooiing van de leerling en gebruikt daarvoor zowel didactische als pedagogische vaardigheden.” Een kleuterjuf gaat morgen helemaal los: “ik ga heerlijk verhalen voorlezen en lekker fantaseren met de kinderen. Prachtig!”

In het Jaar van het Brein organiseerde het HCO gistermiddag de Conferentie Bruisend Brein met de nieuwste inzichten over onze hersenontwikkeling en de relatie tot het onderwijs. Met breinvriendelijke onderdelen in het programma zoals een muzikaal intermezzo van Abel Splinter op de ‘hang’, speeddaten op zintuigen en plenaire oefeningen om in beweging te komen – klappen en stampen, kregen leerkrachten kregen direct praktische ideeën voor hun eigen onderwijspraktijk. Naast de lezing plus workshop van professor Jolles waren er ook workshops over bijvoorbeeld breinvriendelijk lesgeven, leerpotentieel, creativiteit en tweede taalverwerving bij kinderen.

Bruisend brein workshopleiders HCO

Workshopleiders Bruisend brein v.l.n.r. Brenda van der Meer, Wouter Camps, Annemieke van Grol, Susanne Reiss, Jan van der Zwan, Roel Verdel

 

Sitemap
HCO maakt deel uit van de Bazalt Groep en werkt daarin samen met partners Bazalt en RPCZ
partner-bazaltgroep  partner-bazalt  partner-rpcz
HCO is aangesloten bij de branchevereniging EDventure en de coöperatie Onderwijszorg Nederland (ONL)
partner-edventure  partner-dyslexie  
HCO is ISO 9001:2008 gecertificeerd door Certiked en heeft een Cedeo-erkenning
partner-edventure partner-onderwijsadvies