Nieuw boek van DuFour en Fullan over leidinggeven aan een professionele leergemeenschap

Hoe zorg je ervoor dat scholen functioneren als een professionele leergemeenschap (PLG)? Hoe creëer je zo’n cultuuromslag? En hoe zorg je dat die verandering ook beklijft? Dat staat in de nieuwe uitgave ‘De vijf essenties van leidinggeven aan een PLG’. In dit boek bundelen Michael Fullan (dé autoriteit op het gebied van grootschalige onderwijshervorming) en Richard DuFour (de bedenken van PLG’s) hun kennis. Resultaat: een boek vol praktische tips waarmee iedere schoolleider en bestuurder, maar ook iedere leraar, zijn voordeel kan doen.

Feiten over samen leren:

  • Leerlingen leren het meeste als ook hun leraren blijven leren.
  • Leraren leren het meest van elkaar: door ervaringen en werkwijzen te delen.
  • Een school wordt beter als leraren zich samen verantwoordelijk voelen voor de resultaten van alle leerlingen (en niet alleen voor hun eigen groep).

In scholen die functioneren als een professionele leergemeenschap (PLG), werken leraren intensief samen en streven ze samen naar optimaal onderwijs. Zo’n professionele leergemeenschap klinkt heel aantrekkelijk, toch lukt het niet altijd om een school zo te laten functioneren.

Vier redenen waarom het mis kan gaan:

  • Omdat het proces van bovenaf wordt opgelegd, maar geen steun vindt bij de mensen die het moeten uitvoeren.
  • Omdat mensen het zien als ‘de zoveelste onderwijsvernieuwing’.
  • Omdat mensen te hoge doelen stellen en onderweg de vele kleine successen niet zien.
  • Omdat het proces blijft steken op een individuele school.
Voorwaarden om een succes te maken van een PLG

Een professionele leergemeenschap werkt het beste als deze niet beperkt blijft tot één school, maar als het hele systeem verandert. Als bestuurders en schoolleiders eendrachtig optrekken om de onderwijskwaliteit te verbeteren. Hoe bereik je zo’n cultuuromslag en hoe zorg je dat die systeemgerichte professionele leergemeenschap beklijft?

In hun boek ‘De 5 essenties van leidinggeven aan een PLG’ bundelen de bekende onderwijswetenschappers Richard DuFour en Michael Fullan hun kennis. Tel DuFours uitgebreide ervaring met PLG’s op bij Fullans succesvolle aanpak van veranderprocessen, en het resultaat is een heldere uiteenzetting van de manier waarop leiders een PLG-proces kunnen aansturen. Het boek biedt een handige routekaart om op systematische wijze te werk te gaan en processen waar nodig bij te sturen. DuFour en Fullan illustreren hun inzichten aan de hand van vele praktijkvoorbeelden.

Productgegevens

Boekomslag 5 essenties van leidinggeven aan een PLG

Prijs: 34,- euro
ISBN: 978-94-6118-205-0
Het boek is uit het Engels vertaald (oorspronkelijke titel: ‘Cultures Built to Last: Systemic PLCs at Work’) en voor het Nederlandse onderwijs bewerkt door Bazalt in samenwerking met partners HCO en RPCZ.

Sitemap
HCO maakt deel uit van de Bazalt Groep en werkt daarin samen met partners Bazalt en RPCZ
partner-bazaltgroep  partner-bazalt  partner-rpcz
HCO is aangesloten bij de branchevereniging EDventure en de coöperatie Onderwijszorg Nederland (ONL)
partner-edventure  partner-dyslexie  
HCO is ISO 9001:2008 gecertificeerd door Certiked en heeft een Cedeo-erkenning
partner-edventure partner-onderwijsadvies