Er is een wijziging in de procedure rondom vergoede dyslexiezorg, als het gaat om het meetellen van didactische leermaanden bij zittenblijven. Het NKD (Nederlands Kwaliteitsinstituut voor Dyslexie) heeft het standpunt aangenomen dat voor zowel lezen als spelling een doublure mee gerekend blijft worden. Dit betekent dat de didactische leermaanden blijven doortellen, alsof de leerling niet is blijven zitten.

Wat betekent dit voor de aanmelding van leerlingen voor vergoede dyslexiezorg?
Ouders zijn verantwoordelijk voor de aanmelding van hun kind. Hierin verandert niets. De school levert het leerlingdossier aan. In dit dossier verandert wel iets, als het gaat om leerlingen die een keer zijn blijven zitten.

  1. Bij technisch lezen kunt u de normen hanteren van de groep waarin het kind gezeten zou hebben, als het niet was blijven zitten.
  2. Bij spelling werkt dit net anders. Het kind maakt de toets van de huidige groep en het resultaat wordt ingevoerd in het leerlingvolgsysteem (LVS). Hieruit blijkt een vaardigheidsscore. Deze vaardigheidsscore legt u handmatig langs de normering van de groep waarin in het kind gezeten zou hebben, zonder doublure. Het niveau wat hieruit naar voren komt, geeft de ernst van de achterstanden aan en is bruikbaar voor de aanmelding.

Voorbeeld: een leerling blijft zitten in groep 4. Bij de middentoets beoordeelt u het technisch lezen volgens de normen van M5 (de groep waarin het kind gezeten zou hebben). Bij spelling maakt het kind “gewoon” de M4 toets samen met de rest van de klas. Hij behaalt hierop een score van bijvoorbeeld 36. Dit komt na invoering in het LVS overeen met een vaardigheidsscore van 119 en niveau IV. Wanneer u de vaardigheidsscore echter vergelijkt met de normering van groep 5, blijkt deze overeen te komen met niveau E (V-). Dat niveau kunt u gebruiken in het dossier voor de aanmelding.

Tip: maak gebruik van de Tabel Tussenopbrengsten Cito LOVS 2018
Voor het normeren van vaardigheidsscores volgens een andere jaargroep, kunt u gebruik maken van de Tabel Tussenopbrengsten Cito LOVS 2018 op Leerling niveau. Belangrijk hierbij is om naar de tabel te kijken waarin de verdeling in A t/m E niveau is gemaakt, zodat duidelijk is of het kind bij de zwakste 10% presteert. Download de tabel

Sitemap
HCO maakt deel uit van de Bazalt Groep en werkt daarin samen met partners Bazalt en RPCZ
partner-bazaltgroep  partner-bazalt  partner-rpcz
HCO is aangesloten bij de branchevereniging EDventure en de coöperatie Onderwijszorg Nederland (ONL)
partner-edventure  partner-dyslexie  
HCO is ISO 9001:2015 gecertificeerd door Certiked en heeft een Cedeo-erkenning
partner certiked 2015 partner-onderwijsadvies